torsdag den 2. juli 2015

Vær en god forfatterkollega - og kom i verden frem

Der kan gives mange gode råd til den, der gerne vil være forfatter. Råd om skriveteknik, om skrivevaner, om skrivehåndbøger, om følgebreve til forlagene etc. etc.
Men der er også et grundlæggende råd om adfærd, som jeg gerne vil give videre. Det lyder i al sin enkelhed:
Vær venlig!

Du skal nemlig for guds - og din egen! - skyld være venlig mod dine forfatterspirekolleger, og når den tid kommer: Mod dine forfatterkolleger.
Bak dem op:
1) Like nu og da deres (skrive- og bogrelaterede) opslag på Facebook og Twitter, kommenter, del eventuelt.
2) Reager - venligt - hvis de henvender sig til dig (herunder kommenterer på Facebook).
3) Hjælp dem (hvis du kan), hvis de har brug for råd.
4) Og en enkel og yderst overkommelig ting, som kan have stor betydning: Hvis din forfatterkollegas bog kommer på biblioteket, så bestil den på bibliotek.dk. Bestillinger skaber interesse fra bibliotekernes side og får måske dit bibliotek til selv at indkøbe bogen - og du kan dermed gøre en stor forskel for en forfatter, der udkommer på et mindre forlag uden budget til biograf- og helsides dagblads-reklamer. Og for resten: når du får den bestilte bog hjem, kan du måske selv lære noget nyt og spændende af kollegaens værk.
5) Desuden: Hvis du kan lide din kollegas bog og har råd, så køb bogen og giv den som julegave, fødselsdagsgave, værtindegave og alle mulige andre slags gave. Det giver din kollega både indtægt og eksponering. Og hver bog betyder noget.

Det kommer tilbage til dig (også hvis du er uvenlig)
Frem for alt: Kommuniker pænt og rart med og om dine kolleger. Negliger ikke, belær og korreks ikke, gør ikke grin med, tal ikke ned til. Også selv om du måtte synes, at deres genre er underlig, eller at de skriver besynderligt eller mindre godt end dig. Eller at de udkommer på et lille, sært forlag, eller at deres bog har en grim forside. Eller hvad det nu måtte være.

Og hvorfor så al denne venlighed?
Grundlæggende naturligvis, fordi tilværelsen bliver mere tålelig for alle parter, hvis vi opfører os pænt mod hinanden.
Men sandelig også fordi du (tit) får det tifold tilbage, hvis du er hjælpsom, opbakkende og rar over for en forfatterspire-/forfatterkollega. En kollega, du har behandlet godt, vil ofte også hjælpe dig og fremme din sag - herunder tale pænt om dig og dit skriveri. Mens en kollega, som du har behandlet afvisende, surt eller nedladende sandsynligvis aldrig vil gøre det mindste for at fremme dig og dit - måske endda tværtimod.

Læserne kan blive dine ambassadører - eller det stik modsatte
Husk: Alt dette gælder også i omgangen med dine læsere. Svar dem, hvis de henvender sig. Svar pænt. (Hvis du med tiden får rigtig mange læserhenvendelser, kan det selvfølgelig blive vanskeligt at overkomme at svare alle personligt, men så like i det mindste (hvis det er på FB) eller opfind et takkende standardsvar, som du kan udbygge efter behov og sende som reaktion på mailhenvendelser.)
En læser, du har behandlet pænt, kan blive en fantastisk ambassadør for dine bøger og dig. Han eller hun vil meget sandsynligt anbefale dine bøger, linke til dem, og i al almindelighed tale pænt om dig som forfatter og menneske. En læser, du har behandlet dårligt, vil gøre alt det modsatte - eller (hvis du er heldig) i hvert fald negligere dig og dit værk fremover.

Venlighed betaler sig i forfatterverdenen. Det modsatte gør ganske enkelt ikke.
Og sådan er det vel også i store dele af tilværelsen i øvrigt.
---
PS'erne: Sund fornuft gælder stadig
PS Naturligvis kan du ikke reagere på alt, hvad dine kolleger skriver på Facebook. Nu og da er du der (forhåbentlig!) slet ikke. Eller du kan ikke overkomme fx at dele alt. Så lad det være godt med et like - eller sid helt over. Men gør det i stilhed. Hvis en kollega udsender en generel opfordring til at fx dele hans eller hendes opslag om en litterær begivenhed eller en nyudgivelse, og du ikke kan overkomme det, så lad være at kommentere (surt) om, at du sandelig ikke har tid eller ikke gider. Bare vær stille.
PS 2 Du kan desværre komme ud for ubehagelige henvendelser eller kommentarer via fx Facebook eller pr. mail. Selvfølgelig skal du ikke reagere venligt og høfligt på dem. Oftest er det bedst slet ikke at reagere.
PS 3 Du kan opleve, at kolleger udgiver bøger eller promoverer holdninger, som er hele dit værdisæt voldsomt imod. (Det kunne fx dreje sig om racistiske skriverier ell. lign.) Her skal du naturligvis heller ikke like eller dele.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar